App Marketing

Apple App Store lanceert eindelijk een web app

apple search ads optimalisatie

Het werd al lang verwacht dat de Apple App Store meer zou worden dan een hele simpele webpagina: iets wat het makkelijker zou maken om apps te vinden, zeker voor mensen die geen Apple device gebruiken. Sinds 3 november 2025 is apps.apple.com veranderd in een compleet nieuwe entiteit: een webapp. Vandaag duiken we in de sterke en zwakke punten van deze update, en hoe we hier vanuit app marketing tegenaan kijken in vergelijking met andere app stores.

Apple App Store Web App: wat is er nieuw?

Het korte antwoord? Alles is nieuw. Maar hier even alles op een rij:

Deelbaarheid

De oude webpagina van de Apple App Store was eigenlijk vooral een landingspagina die het bestaan van de store promootte, maar niet de apps die erin zitten. Een app via het web vinden was dus bijna onmogelijk. Je moest de naam van een app googelen en dan hopen dat je werd doorgestuurd naar een productpagina: die bovendien verre van web-geoptimaliseerd was.

Nu zijn de productpagina’s flink verbeterd en bevat de web app eindelijk een zoekfunctie waarmee je apps kunt vinden én delen. De Vandaag-pagina uit de App Store app is ook meegenomen, inclusief de redactionele content die apps uitgelicht. Dat betekent nóg meer kans op organische zichtbaarheid!

Apparaatkeuze

De nieuwe web app heeft een zijbalk waarin je een specifiek Apple device kunt selecteren en vervolgens de apps kunt ontdekken die precies daarvoor zijn gemaakt. Je kunt dus apps voor iPhone, iPad, Apple Watch of Apple TV afzonderlijk bekijken. Dat versterkt opnieuw de organische vindbaarheid: gebruikers met een heel concreet doel vinden sneller wat ze nodig hebben, maar iemand die op “Apple TV” klikt, kan ook zomaar een app ontdekken die ze nog niet kende.

Categorieën 

Bij de apparaatkeuze vind je categorieën waarin je rustig kunt rondneuzen als je eigenlijk gewoon een beetje aan het “window shoppen” bent. Wederom een boost voor organische zichtbaarheid.

De apparaatlijst en categorie­selectie van de webapp

Productpagina’s

We hebben productpagina’s vaker “de etalage van je app” genoemd, en die metafoor klopt nu meer dan ooit. Voor gebruikers die alleen rondkijken heeft de App Store via web opvallend veel verbeteringen doorgevoerd. De pagina’s zijn geoptimaliseerd, laden snel en ondersteunen nieuwe rich media. Daardoor kunnen app marketeers betere video’s en andere visuals toevoegen om hun app goed uit te verf te laten komen. 

Begin dit jaar schreven we al dat Google een nieuwe Google Play Store voor grotere schermen introduceerde, inclusief nieuwe asset formaten. App marketeers die daarop inspeelden zorgen ervoor dat hun app beter zichtbaar werd in de Google Play Store. Of dat ook zo zal werken in de Apple Store web app moeten we nog zien, maar de kans is zeker aanwezig.

Wat betekent deze web app voor app marketing?

Deze web app kan de app marketing wereld enorm vooruit helpen, en zal dat uiteindelijk ook doen, maar hij is er nog niet helemaal. Op dit moment zal vooral organische zichtbaarheid een boost krijgen. En dat is al behoorlijk wat, zeker met de glimmende nieuwe storefront en al die rich-media opties.

Aan de betaalde kant zou je verwachten dat Apple Search Ads meteen mee gaat in de nieuwe web app. Helaas: dat is nog niet het geval. De zoekfunctie werkt momenteel alleen binnen de gekozen apparaatcategorie. Zoek je op “dating app” terwijl je “MacBook” hebt geselecteerd, dan krijg je resultaten die alle kanten opgaan.

De enige plek waar de zoekfunctie wél categorie-overstijgend werkt, is de Vandaag-pagina: de homepage van de App Store.

De resultaten wanneer de zoekopdracht “dating app” wordt uitgevoerd voor het verkeerde apparaattype

Waar moeten we kritisch over blijven?

We hebben inmiddels al vaak stilgestaan bij het debat rondom de monopolisatie van Apple-diensten. Denk aan de komst van third-party app stores en Europese regelgeving die Apple dwingt transparanter te zijn over hun actieve gebruikersaantallen. Deze onderwerpen focussen zich op ongelijke kansen en concurrentievoorwaarden. En ja, een mooie update die apps zichtbaarder maakt is leuk, maar het is óók belangrijk om te kijken of de zichtbaarheid van apps er ook daadwerkelijk op vooruit gaan. En daar wringt deze web app nog flink.

Allereerst kun je via Apple’s web app geen apps direct op je device installeren. Dat kan wel bij Google Play en bij Microsoft Stores. Waarschijnlijk komt dat omdat Apple nooit een losstaand betaalsysteem heeft gehad. Dat verklaart misschien ook waarom er geen login-optie is. Geen login betekent: geen traceerbare data, en dat is niet echt muziek in de oren van app marketeers.
Google en Microsoft bieden al jaren zowel login- als installatie-opties via hun web app. Microsoft gaat zelfs zo ver dat je meerdere apps tegelijk kunt installeren.

Vergelijkingstabel voor de webapps van de belangrijkste app stores

Conclusie

Uiteindelijk zet Apple belangrijke stappen om hun reputatie rondom gesloten systemen te verbeteren. En om ervoor te zorgen dat onze app marketingstrategieën relevant blijven, is het belangrijk om deze veranderingen te blijven volgen en de deelbare informatie van apps via de productpagina’s actueel te houden met de nieuwe beschikbare velden.

We updaten deze blog zodra er nieuwe informatie is, en blijven kritisch kijken naar wat er in de praktijk echt bereikt kan worden. Of het nu gaat om het bijwerken van je productpagina, het aanscherpen van je ASO-strategie, het toevoegen van nieuwe screenshots & assets, of het draaien van app store advertenties: wij helpen je graag met betekenisvolle, meetbare en groei-gerichte stappen.

Heb je vragen? Neem contact met ons op voor alles wat met app marketing te maken heeft!

Gerelateerde blogs