App Marketing

Hoe meet ik het succes van mijn app?

Met trots kan jij zeggen dat je app een feit is en live staat in de App Stores. Maar nu is de vraag: hoe presteert de app? Wat is de waarde van de gebruikers? Hoe vaak wordt de app gebruikt? Kortom: hoe weet ik of de app een succes is? Essentiële informatie voor App Store Optimalisatie.

Er bestaat echter niet één wonder-statistiek om het succes van een app te meten. Het is noodzakelijk om een aantal indicatoren te overwegen. Naast het aantal downloads, zijn er andere belangrijke Key Performance Indicators (KPI's) die de prestaties van een app weergeven. In dit blog bespreek ik vijf statistieken die bepalend zijn om het succes van jouw app te meten en hoe deze kunnen worden berekend.

1. Gebruikersacquisitie

De eerste statistiek is de gebruikersacquisitie. Dit zijn gebruikers die je app downloaden vanuit verschillende bronnen, zoals organisch zoeken of betaalde campagnes. Je kunt de kwaliteit van de verkregen gebruikers via advertenties meten ten opzichte van organische gebruikers en analyseren welke gebruikers van bepaalde campagnes een lagere Lifetime Value (LTV) hebben. App-attributie en kosten per acquisitie (CPA) zijn beide belangrijk voor de statistiek van acquisitie.

App-attributie laat zien hoe de gebruikers van je app zijn verkregen, terwijl CPA laat zien hoeveel is uitgegeven om elke gebruiker te verkrijgen. Door app-attributie en event tracking kun je bepalen welke campagnes het meest succesvol waren en welke niet de moeite waard zijn om in te blijven investeren. CPA is een belangrijke statistiek waarmee je het rendement op investering (ROI) kunt berekenen en de meest kosteneffectieve manier kunt bepalen om nieuwe gebruikers te werven.

2. Lifetime value

Daarnaast is de Lifetime Value (LTV), ook wel klantwaarde genoemd, een belangrijke KPI. Het geeft weer hoe financieel waardevol een gebruiker van jouw app is gedurende hun levensduur. Het kan worden onderverdeeld in gemiddelde maandelijkse waarde, waarde per klant en in termen van loyaliteit. LTV kan worden berekend door de omzet die een klant genereert te vermenigvuldigen met hun gemiddelde gebruiksduur van de app. LTV is een belangrijke statistiek die jou kan helpen begrijpen hoeveel elke klant werkelijk waard is en hoeveel je kan investeren om die klant te werven en te behouden. Een hogere LTV betekent dat een klant waardevoller is en er meer uitgegeven kan worden aan marketing en andere activiteiten om die klant te behouden.

3. Retentie

Retentie wordt berekend aan de hand van het percentage gebruikers dat terugkeert naar je app gebaseerd op de datum van hun eerste bezoek. Door de retentie percentages te analyseren, kan je zien wanneer gebruikers afhaken en op welk moment ze opnieuw betrokken moeten worden. Als je begrijpt hoeveel tijd er gemiddeld verstrijkt tussen sessies per groep gebruikers, kun je de gebruikerservaring automatiseren om dagelijkse gebruik van de app te stimuleren.

Daarnaast kan je de retentie cijfers ook gebruiken om te bepalen welke campagnes op de lange termijn het meeste waardevol zijn. 

De campagne die het meeste aantal downloads genereert, hoeft niet altijd de campagne te zijn die het meeste inkomsten oplevert of de meeste trouwe gebruikers bereikt.

Retentie is de sleutel voor het converteren van app-gebruikers in transacties. Het behouden van een toegewijde gebruikersbasis is namelijk de beste manier om de LTV en inkomsten te verhogen.

4. Net Promotor Score

De Net Promotor Score (NPS) van een mobiele app meet de mate van klanttevredenheid en de kans dat gebruikers de app aanbevelen aan anderen. Dit is een belangrijke statistiek want een hogere NPS kan je helpen tijd en geld te besparen op marketingtactieken. Om de NPS te berekenen wordt gebruikers slechts één vraag gesteld: "Hoe waarschijnlijk is het dat u onze app zou aanbevelen aan een vriend of collega?”. Gebruikers geven vervolgens een score van 0 tot 10.

De scores worden verdeeld in drie groepen: promotors (score van 9-10), passives (score van 7-8) en detractors (score van 0-6). De NPS wordt berekend door het percentage detractors van het percentage promotors af te trekken. Een hogere NPS betekent dat meer gebruikers de app zouden aanbevelen, wat kan wijzen op een hogere klanttevredenheid en mogelijk een positief effect kan hebben op het aantal downloads en actieve gebruikers van de app. En wie wil er nou geen gratis mond-tot-mondreclame?

Net Promoter Score vraag

5. Actieve app gebruikers 

De vijfde belangrijke statistiek is het aantal actieve app gebruikers. Dit geeft namelijk aan of gebruikers de app regelmatig gebruiken of hem alleen gedownload hebben. Dagelijkse actieve gebruikers, wekelijkse actieve gebruikers, maandelijkse actieve gebruikers en de “stickiness” geven een beter begrip over het gebruik en de groei van je app. Stickiness meet de gebruikersbetrokkenheid. Het is de verhouding tussen de dagelijkse actieve gebruikers en maandelijkse actieve gebruikers van je app, uitgedrukt als percentage. Apps met meer dan 20% worden als goed beschouwd en apps met meer dan 50% als uitstekend.

Van jouw app een succes maken?

Ons team met verschillende expertises in app marketing staat klaar om de digitale groei van jouw app te realiseren. Van online app marketing tot App Store optimalisatie. Bij ons zit je goed. Neem contact op en laten we kijken hoe we jouw app naar een hoger niveau kunnen tillen.

Share on :

Related Blogs